måndag 2 februari 2009

Verkar bli spännande det här...

Jahapp, så har man fått domen av Björklidenhus då, "vi byter ICKE ditt fönster". En får tacka...

Saken är den att Björklidenhus i sin tur kontaktat fönstertillverkaren Traryd Fönster för att få fönstret bytt på garantin. Där har det dock blivit stopp då Traryd hävdar att det är en sk. Termisk spricka och för det lämnar de inga garantier, inte heller glastillverkaren. Traryds fönster klarar med andra ord inte av temperaturskillnader inne och ute utan blir skillnaden lite för stor så spricker rutan, synd säger dom och skiter i sin kund. Björklidenhus däremot tycker att om inte fönstertillverkaren står för någon garanti då behöver minsann inte Björklidenhus byta något fönster heller (på deras bekostnad då). Kul, här står man med ett hus som är mindre än ett år gammalt som fönsterrutorna spricker på och varken fönstertillverkare eller husproducent vill/kan/orkar/ bry sig om att skydda sitt varumärke... Man tycker ju att det är väldigt konstigt av Björklidenhus att be mig, citat: "kontakta en lokal glasmästare för byte av fönstret". På min egen bekostnad förstås. För Björklidenhus kan inte få fönstret bytt utan kostnad från sin leverantör och därmed byter de inte fönstret åt sin kund heller. Björklidenhus tar därmed inget ansvar för sin produkt som de sålt till sin kund, dvs det hus jag köpt. Och det är just det, jag har köpt ett hus, inte lösa delar. Alltså tycker man att alla delar på huset borde tillhöra den produkt jag köpt och Björklidenhus borde i sin tur se till att deras produkt (huset) håller måttet. Men som sagt, kan inte Björklidenhus få den trasiga "delen" utbytt av deras leverantörer så kommer de inte heller själva byta den. Svagt, mycket svagt.
Om jag tänker på det så är det nog så Björklidenhus (och förmodligen många hustillverkare med dem) arbetar. Vi hade en skada på parketten då vi flyttade in som jag anmälde till Björklidenhus. De kontaktade leverantören som i sin tur kontaktade mig och de kom sedan och lagade golvet. Inte Björklidenhus alltså... Vi har anmält nån skåplucka i köket som defekta och fått svaret att "vi kollar med köksleverantören" varpå de fått utbytesluckor på garanti som de skickat/kommit hit med. Kostar inte Björklidenhus en krona... Vi anmäler ett trasigt fönster och får svaret, så klart, att: "vi kontaktar leverantören". Men den här gången lyckades inte Björklidenhus få ett nytt fönster gratis så då får inte heller jag något fönster bytt. För det får inte kosta pengar för Björklidenhus att laga sin produkt. Nix.

Jag har inte tagit upp någon diskussion med Björklidenhus ännu (kan vara så att de kontaktar mig efter att ha läst detta) efter att jag fick svaret att de minsann inte kommer stå för något som kostar dem pengar... Jag har kontaktat KO här i Avesta Kommun för att se vad jag har för rättigheter egentligen och vad Björklidenhus har för skyldigheter. Så vi får se vad som händer efter det. Vi har inte sett det sista i detta ärende ännu.

Men ett varningens ord till alla som tänker bygga hus, om något går sönder på huset och Björklidenhus leverantörer inte byter ut den trasiga/defekta/felaktiga delen på garanti el.dyl. så kommer förmodligen inte Björklidenhus göra det heller. Det är min erfarenhet än så länge och jag står för den åsikten tills vidare.

Jag hoppas dock att jag kommer kunna byta uppfattning.

3 kommentarer:

Bölänge bor sa...

HAr ni köpt ett hus som är gjort för skåne klimat :-)

Micke Björkman sa...

Kanske det, man vet aldrig...

Anonym sa...

varfor inte:)

Söken machen

Google